Op De Vuurtoren zijn wij met ons hele team verantwoordelijk voor de leerlingenzorg. Wij volgen onze leerlingen nauwlettend, hierbij hebben we aandacht voor alle kinderen. De resultaten meten we en leggen wij zorgvuldig vast. Wij werken hierin samen met de leerling zelf, met de IB'er en binnen het samenwerkingsverband 20.01.
Op onze school wordt planmatig (aan de hand van een doel) gewerkt. De school heeft voor alle groepen een leerlingvolgsysteem (LVS), hierin houden we de voortgang en de resultaten van de leerlingen bij.
Deze resultaten meten we met methodeonafhankelijke toetsen (toetsen waarmee we een specifieke vaardigheid meten) voor taal/lezen, rekenen/wiskunde en de sociaal-emotionele ontwikkeling (ontwikkeling van gevoel, persoonlijkheid en omgaan met jezelf en anderen).
De leerkrachten volgen systematisch de voortgang van de leerlingen door methodegebonden toetsen (de inhoud van de toets sluit aan op het aanbod in de les), Cito-toetsen of observatie-instrumenten (het observeren van de leerlingen en het vastleggen van deze observaties in het LVS van Digikeuzebord).
De leerkrachten bestuderen de resultaten van hun leerlingen en leggen hun onderwijsbehoeften vast in een plan van aanpak.
Onze leerkrachten werken samen met hun leerlingen. Zo beschrijven ze samen de doelen van de leerling. Ook maken de leerkrachten gebruik van de ideeën en oplossingen die de leerlingen zelf bedenken.
Leerkrachten bespreken minimaal twee keer per jaar hun vragen over het ontwerpen en uitvoeren van hun plan van aanpak met de IB’er.
Leerkrachten herkennen op tijd welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. De school heeft een goed functionerend ondersteuningsteam met duidelijke taken en verantwoordelijkheden.
De school evalueert jaarlijks de effecten van de leerlingenzorg. Niet alleen de betreffende leerkracht van de leerling is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg, maar wij zijn verantwoordelijk met het hele team. Hierin worden wij op een positieve manier aangestuurd door de ib’er en de directeur.
Voor leerlingen met extra onderwijsbehoeften stellen we een ontwikkelingsperspectief of handelingsplan op.
Onze school maakt deel uit van het samenwerkingsverband 20.01, het samenwerkingsverband voor de scholen in de provincie Groningen en gemeente Noordenveld.
In het samenwerkingsverband zijn afspraken gemaakt over de basisondersteuning. Lees meer hierover in het schoolondersteuningsprofiel.