Op De Vuurtoren hebben wij aandacht voor alle kinderen (basiszorg) en bieden we extra zorg aan kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Ons hele team is samen met de directeur verantwoordelijk voor de zorg en begeleiding door de gehele school heen. De coördinatie van de zorg ligt in handen van de intern begeleider samen met de directeur.
Op De Vuurtoren hebben we een aantal afspraken gemaakt over extra ondersteuning. Zo houden we rekening met persoonlijke verschillen tussen de leerlingen. We gaan er vanuit dat we alle leerlingen bij ons op school kunnen toelaten.
Toch kan het voorkomen dat op basis van bepaalde informatie er twijfels zijn of wij wel op een voldoende verantwoorde wijze goed onderwijs kunnen bieden. In zulke gevallen overleggen wij altijd met de ouders/verzorgers. Samen zullen we vervolgens zoeken naar oplossingen, eventueel met externe ondersteuning en hulp (bijvoorbeeld met onderwijsassistenten van het KCOO, een fysiotherapeut, orthopedagoog of logopedist).
Belangrijke aandachtspunten hierin zijn:
In sommige gevallen kan het voorkomen dat wij het niet verantwoordelijk vinden om een leerling onderwijs te geven op onze school. Wij zien in zo’n geval dat er een te groot gat zit tussen dat wat het kind nodig heeft aan goede begeleiding, ondersteuning én dat wat wij kunnen bieden. Deze leerling kunnen wij dan geen onderwijs bieden op onze school.
Bij leerlingen die verstoring van de rust en veiligheid op school veroorzaken, handelen wij volgens het bovenschools beleidsdocument ‘protocol schorsing en verwijdering'.
De verdere afspraken zijn uitgewerkt in het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van De Vuurtoren.
In ons aanbod dat is afgestemd op elke leerling, zit al verdiepings- en verrijkingsstof voor leerlingen die meer aankunnen wat betreft tempo en niveau. Voor leerlingen die nóg meer uitdaging nodig hebben, bestaat onze interne plusgroep ‘de Verrekijkers’. Aanmelden voor deze groep gaat in overleg tussen de leerkracht en de IB’er, op basis van de scores op de Cito-toetsen.
Eenmaal per week krijgen deze leerlingen extra verdiepend en verrijkend aanbod. Ze krijgen hierbij extra taken die ze gedurende de week tijdens het taakwerk in hun eigen groep verder kunnen uitwerken De verwerking daarvan nemen ze gedurende de week mee in het taakwerk dat zij in hun eigen groep maken.