“Samen je toekomst ontdekken”

Onze speerpunten

Thematisch onderwijs

Wij geven op De Vuurtoren thematisch onderwijs: alle vakken zijn met elkaar verbonden door een overkoepelend thema, behalve rekenen, schrijven en bewegen. De groepen 1/2 werken met een doel aan bepaalde thema’s, meestal aan de hand van projecten van de Kleuteruniversiteit. Groep 3 werkt met de methode Lijn 3, die ook volledig rondom specifieke thema's of onderwerpen is opgebouwd. Vanaf groep 4 werken we thematisch met de methode Alles-in-1.

Door te werken binnen verschillende thema’s krijgen onze lessen betekenis en zijn ze interessant voor de leerlingen. De samenhang tussen de vakken maakt de leerstof logisch, motiverend, efficiënt en effectief. De verschillende werkvormen sluiten aan bij uiteenlopende leerstijlen van onze leerlingen. De een werkt bijvoorbeeld graag samen, de ander liever alleen. Sommige leerlingen werken graag met tekst, anderen met beeld of gesproken woord. Elke leerstijl is anders, daarom bieden we verschillende werkvormen aan.

Ook is er afwisseling in hoe we de lessen organiseren: klassikale lessen, één op één aandacht of in een groepje ergens aan werken. Door op meerdere manieren les te geven krijgen de leerlingen de ruimte om hun verschillende talenten te ontwikkelen.

Brede talentontwikkeling

Naast het onderwijskundige deel van onze school geven we leerlingen iets extra’s mee, zodat ze cognitief (de informatie die ze hebben geleerd) en sociaal-emotioneel (hun gevoel en hun persoonlijkheid) zo sterk mogelijk van De Vuurtoren af de samenleving in stappen. Wij willen dat ieder kind tijdens de schooltijd bij ons de eigen talenten ontdekt en zich daar zoveel mogelijk in ontwikkelt.

We gebruiken leermiddelen die recht doen aan verschillen in capaciteiten, talenten en manieren van leren. Denk hier aan boeken, films, muziek en beeldende- en digitale materialen. Door die afwisseling blijven onze leerlingen uitgedaagd en leergierig.

Veilig leef- en leerklimaat

Ons team zorgt ervoor dat onze school en onze groepen een fijne omgeving zijn, waarin de leerlingen voor zichzelf en voor andere leerlingen kunnen zorgen. Binnen de groepen hebben ze zelf veel verantwoordelijkheid en leren ze met elkaar samenwerken. Door aandacht te hebben voor onderlinge verschillen, zorgen we voor begrip en tolerantie naar elkaar.

We leren de leerlingen hoe ze zelfstandige en verantwoordelijke jonge mensen worden. Onze leerlingen leren te vertrouwen op zichzelf, op anderen en op de toekomst. Tijdens hun tijd op school worden ze zich hierbij bewust van hun eigen actieve rol. Zo zijn sommige leerlingen bijvoorbeeld actief in de leerlingenraad of binnen de kinderraad in de wijk Lewenborg. Ze moeten leren om dingen zelf te doen, zelf actie te ondernemen en hun eigen weg te vinden.

Daarnaast moedigen we de leerlingen aan om zelf conflicten op te lossen. Komen ze er niet uit? Dan kunnen ze een mediator (iemand die onafhankelijk is) inschakelen. Ook is er vanaf de kleuterklas elke dag een periode van ‘uitgestelde aandacht’. De leerlingen worden dan eerst aangemoedigd zelf hun problemen op te lossen en dit niet direct aan de leerkracht te vragen.

Basis in de kernvakken

Een stevige basis in de kernvakken taal, rekenen en lezen vinden we belangrijk. Deze basis is namelijk nodig voor hun verdere tijd bij ons op school en om zich later te kunnen redden in de samenleving. We geven daarom veel instructie en er is elke dag taaktijd en taakwerk, waarin de kernvakken uitgebreid aan de orde komen.

We bieden een duidelijke doorgaande lijn aan iedere leerling. Kinderen worden bij ons binnen hun eigen groep ingedeeld op tempo en niveau, dit loopt van groep tot groep. Hierbij krijgt de leerling passende instructies en lesstof. We maken de leerlingen zelfstandig, we leren ze verantwoordelijk te zijn en om het beste uit zichzelf te halen. De leerlingen krijgen zoveel mogelijk vrijheid als ze zelf aankunnen.

Op De Vuurtoren geven we gedifferentieerd onderwijs: de leerkracht stemt het onderwijs af op de verschillen tussen leerlingen. Wij geven daarom onderwijs op drie niveaus: de snelle werkers, de basisgroep en de groep leerlingen die wat meer moeite hebben met leren. Om goed te kunnen werken met drie niveaus in een groep, gebruiken we het directe instructiemodel. Met dit model start de leerkracht met een klassikale en interactieve uitleg. De lesactiviteiten daarna stemt de leraar af op de behoeften en het niveau van de leerling.

Kunst, cultuur en sport

Wij besteden in elke groep veel aandacht aan muziek. Denk hier bijvoorbeeld aan zingen, algemene muzikale vorming en het leren bespelen van gitaar, viool of djembé. Ook nodigen we elk schooljaar een aantal schrijvers uit om een bezoek te brengen aan de groepen.

Alle leerlingen bezoeken een voorstelling of krijgen een voorstelling op school. Alle groepen geven ieder schooljaar ook hun eigen optreden, waarbij ouders/verzorgers van harte welkom zijn.

Naast de normale gymlessen doen we op De Vuurtoren nog meer aan sport. Denk hier bijvoorbeeld aan de Plantsoenloop, de Avond4daagse, de Koningsspelen en ons Schoolvoetbaltoernooi voor groep 7 en 8. Ook doen we mee aan de sportactiviteiten van de Vensterwijk Lewenborg, waaronder diverse sportdagen. Ook ontvangen onze leerlingen de Sporthopper, dit is een verzameling sportcursussen aangeboden door verschillende sportaanbieders. Hiermee kunnen de kinderen op een laagdrempelige manier gratis, of tegen lage kosten, kennismaken met een sport. 

Door onze verschillende sportactiviteiten hebben we het vignet Gezonde School behaald. 

WELKOM! DEZE WEBSITE MAAKT GEBRUIK VAN COOKIES


Op onze website maken we gebruik van functionele en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren en waar mogelijk te verbeteren. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens.
Veel leesplezier!

Akkoord met de cookies