“Samen je toekomst ontdekken”

Onze aanpak

Bij onderwijs komen veel verschillende dingen kijken, maar het lesgeven is het belangrijkste van ons werk.

Tijdens het lesgeven letten we op dat we:

  • aandacht hebben voor iedereen één op één;
  • een open houding hebben;
  • respect voor elkaar hebben;
  • een goede relatie met elkaar hebben, waarin het kind zich gehoord en gezien voelt.

Vreedzame school

Op onze Vreedzame School leren kinderen hoe ze vriendelijk en respectvol met elkaar moeten omgaan. Zo leren ze bijvoorbeeld hoe ze ruzies kunnen oplossen zonder te vechten.

Het is ons doel om een fijne en veilige sfeer op school te creëren, waar iedereen zich goed voelt en waar leerlingen leren om goede mensen te zijn. Je ziet dit in de praktijk doordat wij werken met leerlingmediatoren (leerlingen die helpen met het oplossen van conflicten tussen andere leerlingen) en een leerlingenraad.

Uitgangspunten

Belangrijke uitgangspunten voor ons onderwijs zijn:

  • Zelfstandigheid: de leerlingen mogen zelf veel dingen proberen en doen. Zo werken ze tijdens ons taakwerk zelf aan een taak.
  • Eigen verantwoordelijkheid: de leerlingen zijn er zelf verantwoordelijk voor dat hun werk op tijd afkomt.
  • Kritische zin en reflecterend vermogen: na elke les evalueren we wat we gedaan hebben. Daarbij moeten de leerlingen zelf terugkijken op en nadenken over wat ze gedaan hebben. Wat is er goed gegaan? Wat kan er beter? En hoe kan ik dit in het vervolg beter doen?
  • Samenwerking: tijdens ons taakwerk hebben we altijd gezamenlijke opdrachten. Hierbij leren de kinderen hoe ze met elkaar moeten samenwerken.

Instructies, tempo en verantwoordelijkheid

Binnen ons onderwijs hebben we veel aandacht voor het geven van instructies. We zorgen dat onze instructies passen bij het tempo en het niveau van de leerling. Sommige leerlingen krijgen bijvoorbeeld een verkorte instructie, anderen krijgen de basisinstructie en er zijn ook leerlingen die een verlengde instructie krijgen.

We delen de groepen in op basis van drie niveaus: de verdiepte groep, de basisgroep en de intensieve groep. Dit is terug te zien in zowel het taakwerk als in de uitleg. We hebben hierin een doorgaande lijn van groep tot groep.

De leerlingen hebben ook een keuze: doe ik mee aan de instructie of niet? Hiermee maken we de leerlingen zelfstandiger. Ook bieden we de leerlingen verrijkende en verdiepende lesstof aan, waaruit ze zelf een keuze mogen maken. We leren ze op deze manier om verantwoordelijkheid te nemen. Iedere leerling krijgt de vrijheid die hij of zij aankan. Ze plannen zelf hun werk en zijn verantwoordelijk voor het op tijd afmaken van het werk en de kwaliteit daarvan.

WELKOM! DEZE WEBSITE MAAKT GEBRUIK VAN COOKIES


Op onze website maken we gebruik van functionele en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren en waar mogelijk te verbeteren. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens.
Veel leesplezier!

Akkoord met de cookies